Det innebär att alla tunga fordon ska ha vinterdäck, eller likvärdig utrustning på drivaxlar under perioden 1 december – 31 mars, när vinterväglag gäller. Kravet är då 5 millimeters mönsterdjup.
I Finland har de 1,6 millimeter som minikrav - något som de på Nokian Tyres gärna vill vara med och ändra på.
Enligt statistiken så har hälften utav de utländska tunga fordonen som hamnat i diken eller olyckor på våra Svenska vägar haft dåliga däck. Bland de svenska åkerierna gäller detta bara 5%, då de flesta av de svenska åkerierna har som standard att varje höst byta ut och sätta på nya vinterdäck för att klara våra väglag.Även släpvagnen ska ha bra däck på vintern. Det vanliga är att enbart
dragbilen får nya däck eller regummerade däck på
hösten.
Vintertestet för tunga fordon, som Nokian Tyres arrangerade i Ivalo, Finland i mars, visar tydligt hur viktigt det är att både dragbilen och släpvagnen har bra däck på vinter. I ABS-bromsning på is och hårdpackad snö från 70 km/h hade ekipaget med slitna däck i genomsnitt 30 procent längre bromssträcka än ekipaget med nya Nokian Hakkapeliitta däck. När lastbilen med bra däck hade stannat hade den med slitna däck fortfarande en hastighet på 35 km/h.
Vintertestet för tunga fordon, som Nokian Tyres arrangerade i Ivalo, Finland i mars, visar tydligt hur viktigt det är att både dragbilen och släpvagnen har bra däck på vinter. I ABS-bromsning på is och hårdpackad snö från 70 km/h hade ekipaget med slitna däck i genomsnitt 30 procent längre bromssträcka än ekipaget med nya Nokian Hakkapeliitta däck. När lastbilen med bra däck hade stannat hade den med slitna däck fortfarande en hastighet på 35 km/h.
Källa: Nokian Truck Tyres
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Lämna gärna en kommentar!