Först ut i vår "kvinno-månad" för att hylla Rosa Bandet är:
Vår serie i Kvinnor bakom ratten:
Vår serie i Kvinnor bakom ratten:
Bertha Benz
Karl Benz brukar kallas automobilens fader.
Men i verkligheten var det hans hustru Bertha som fixade så att maken Karls bil blev verklighet.
Då Karl Benz på 1880-talet försökte bygga en encylindrig förbränningsmotor tog pengarna slut och det var risk att han var tvungen att avsluta experimenten.
Men då gifte han sig med Berta och hon hade med sig en ordentlig hemgift vilket gjorde att Karl kunde fortsätta jobbet på sin motor och 1886 fick Dr Karl Benz patentet på sin uppfinning – automobilen.
Karl Benz brukar kallas automobilens fader.
Men i verkligheten var det hans hustru Bertha som fixade så att maken Karls bil blev verklighet.
Då Karl Benz på 1880-talet försökte bygga en encylindrig förbränningsmotor tog pengarna slut och det var risk att han var tvungen att avsluta experimenten.
Men då gifte han sig med Berta och hon hade med sig en ordentlig hemgift vilket gjorde att Karl kunde fortsätta jobbet på sin motor och 1886 fick Dr Karl Benz patentet på sin uppfinning – automobilen.
Folk var skeptiska mot sådana här nymodigheter i bilens barndom.
Hästdroskor var bättre ansåg man. När Karls bil äntligen var klar körde han bara kortare sträckor med den.
Hästdroskor var bättre ansåg man. När Karls bil äntligen var klar körde han bara kortare sträckor med den.
Men en dag 1888 utan att Karl visste om det stuvade Bertha in sönerna Richard och Eugen, fjorton och femton år gamla i en av makens bilar och körde från hemstaden Mannheim till Pforzheim där hennes mamma bodde.
Sträckan var 10,6 mil. Bensin i vanlig mening fanns inte på den tiden utan Bertha fick stanna till på de lokala apoteken och kemikalieaffärer för att där köpa Ligroin som är ett lösningsmedel som man får från petroleum. Dåtidens bensin.
Sträckan var 10,6 mil. Bensin i vanlig mening fanns inte på den tiden utan Bertha fick stanna till på de lokala apoteken och kemikalieaffärer för att där köpa Ligroin som är ett lösningsmedel som man får från petroleum. Dåtidens bensin.
Vid ett tillfälle fick hon bränslestopp men det ordnade Bertha och rensade bränsleledningen med sin hårnål. Värre var det då kedjan krånglade - något som hon inte kunde fixa själv utan fick ta hjälp av en smed. När de väl kom fram till Pforzheim efter skymningen skickade Bertha ett telegram till sin man och berättade om hennes och pojkarnas framgångsrika resa.
Tre dagar senare körde hon samma sträcka hem igen och hon gjorde därefter en lång lista på vad som
inträffat och vad som borde förbättras på bilen. Bland annat tyckte
hon att bilen behövde en
extra stark växel. Det var en del branta
backar och bilen hade knappt orkat ta sig upp för
dem. En extra växel skulle lösa problemet.
Berthas bilresa brukar beskrivas som
världens första riktiga resa med bil. Och
som fungerade som en testkörning. Hon hade kört 21 mil på två dagar. Det hade man knappt klarat med häst och vagn. Bilfärden fick mycket uppmärksamhet i de
lokala tidningarna. Det var förmodligen hennes syfte med resan
och publicitet var precis vad Benz och
hans automobiler behövde. Nu ökade intresset för Benz Patent Motorwagen.
Bertha Benz dog 1944 vid
95 års ålder. Hennes körsträcka mellan Mannheim
och Pforzheim som hon körde blev 2008 officiellt godkänd som turistväg
av de tyska myndigheterna – Bertha Benz Minnesväg och i staden Pforzheim har
man rest en staty till hennes ära.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Lämna gärna en kommentar!