tisdag 18 juni 2013

Ta med hunden på bilsemestern

Rubriken här ovan är en självklarhet för de flesta hundägare, men ska det bli en lyckad semester ska man göra det på rätt sätt. Med rätt sätt menar vi att hunden inte ska vara lös i bilen utan sitta antingen i en hundbur, bakom ett kraftigt lastgaller eller fastsatt i hundsele.

Vad vi pratar om är att säkerheten här är lika viktig för oss som åker i bilen som för hunden. Vi har pratat med experter på området som kan berätta att en hund som den på bilderna väger 7-8 kilo kan vid en hård inbromsning eller krocksituation, då bilen kanske har en hastighet av 90 km/tim, väga upp till 700 kilo då den kommer farande som en projektil från bagageutrymmet. Skulle vi sedan räkna på vad en 30-kilos Golden retriver har för krockvikt så kan det bli uppåt 3 800 kilo. Det är ganska lätt att gissa att följderna för hunden och för de i framsätet kommer att bli mer än katastrofala.
Skulle en olycka inträffa, kanske inte så allvarlig som vi nämnde här ovan, utan att varken hunden eller de åkande skadat sig nämnvärt så är ändå risken stor att såväl människor som hund är chockade efter vad som hänt. När då räddningspersonal kommit till olycksplatsen har det hänt att de blivit attackerade av en chockad eller kanske skadad hund som försöker skydda sin husse eller matte. Sedan är också risken stor för att en förvirrad hund kan bli påkörd av andra förbipasserande bilar.

Det finns en rad skyddsgaller, burar och selar att välja på. Flera av dem säljs som biltillbehör men det finns även specialtillverkade. Enklast är skyddsgaller eller grindar som avgränsar mellan passagerar- och bagageutrymme och hindrar hunden att kastas framåt. För att lättare få plats med annat bagage så kan man här ha en längsgående lastrumsvägg som delar av lastutrymmet på längden. Det finns lastrumsgaller som är gjorda i textil eller plast men de är inte alls så starka och säkert mer lättuggade än de i metall. Sedan finns det också att köpa så kallat lastrumsskydd som skonar bagageutrymmets golv, sidoväggar och baksätesryggar mot blöta, smutsiga hundar. Nackdelen med grindar är att de måste skruvas fast i bilen och kan då inte lätt lyftas ur.
Genom att söka på nätet och då klicka in ’bilhundburar’ så kan man se de flesta tillverkarna och deras utbud. Men knappast några som man kan köpa som originaltillbehör till sin bil. Här finns enkelburar som tar upp halva bagageutrymmet eller dubbelburar som tar upp hela utrymmet. Här hittar man också specialbyggda burar anpassade att passa de flesta kombimodeller från AudiBMW till Saab och Volvo. Det viktigaste med en hundbur är att den är stabil och klarar påfrestningarna vid en eventuell olycka. En bra hundbur bör också ha en öppningsbar lucka i framdelen av buren då detta har en väsentlig betydelse om man skulle bli påkörd bakifrån och den vanliga burdörren och/eller bakluckan kanske blir skadad och intryckt. 

Hur stor ska då en bra hundbur vara? Tidigare hade djurskyddsmyndigheten regler, råd och måtten på en hundbur men då myndigheten upphört gäller inga regler längre. Men man bör se till att hunden kan både stå upp med god marginal till burtaket samt kunna ligga ned med gott om plats. Liksom nya bilar krocktestas (Euro NCAP) görs även detta med hundburar. Det är i samarbete med hundburstillverkaren MIM www.mim.se  och SP, och Sveriges tekniska forskningsinstitut som tagit fram testerna som heter SPCT (Safe Pet Crate Test) som man hoppas ska bli som norm.

 
Vissa hundar kan bli åksjuka. Detta går visserligen att träna bort men det har visat sig att åksjuka hundar mår bättre när de har ett begränsat utrymme att vara på. I hundburen har hunden också ett bra stöd då bilen svänger eller bromsar och accelererar. Värmen inne i en bilkupé kan bli olidlig för en hund. Tänk på att under en solig sommardag med 22 grader utomhus kan det vara 85 grader varmt i bilen säger Svenska Kennelklubben. En del burtillverkare har också fläktar att sälja till sina hundburar. Ett bra tillbehör varma sommardagar. Sedan är det kanske också bra att sätta in solgardiner som täcker bakluckans ruta och sidorutorna. Solgardinerna skyddar mot värme och irriterande solljus. När man så stannar kan man ha bakluckan öppen om vädret tillåter utan att vovven smiter iväg. Flertalet hundburar går också att låsa. Fördelen med en hundbur är att den inte behöver fästas fast i bilen utan kan lätt lyftas ur om så behövs. Vad man däremot bör undvika är de hopfällbara så kallade ’utställningsburarna’ som inte klarar en eventuell olycka utan istället kan skada hunden.

Nu har inte alla en kombi utan minst lika många hundägare har en två- eller fyrdörrars sedan. Då är säkerhetssele för hunden ett bra alternativ. Hunden som då sitter i baksätet och selet fästs i det vanliga bilbältet. Ofta kan selen också användas då man tar en promenad med hunden. Volvo hade detta som originaltillbehör för ett par år sedan men idag finns de inte längre att köpa. Däremot finns de att köpa i de flesta zoo-affärer som också har dem i olika storlekar.

Med rätt utrustning på plats i bilen har man som hundägare säkrat komforten för sitt husdjur. Och de allra flesta hundar tycker om att åka bil, de vill vara med sin familj. Det finns ändå ytterligare några viktiga saker, förutom att stanna och rasta hunden med jämna mellanrum och att hunden får mat och vatten. Det är att kontrollera att bagageluckan verkligen är stängd. Helst låst. Det har faktiskt hänt att bakluckan gått upp i första guppet för semesternedlastade bilar med hund i bagaget. Resten är en rysare. Det är bra att lära hunden att aldrig hoppa ur bilen annat än på kommando. Vissa hundar kan som vi människor bli åksjuka som vi tidigare nämnt. Ett tips på vägen är att ge den fyrbenta kompisen ett ben att tugga på. Ett annat är att det finns medicin hos veterinären för åksjuka hundar.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar!