Rubriken här ovan är en självklarhet för de flesta hundägare, men ska det bli en lyckad semester ska man göra det på rätt sätt. Med rätt sätt menar vi att hunden inte ska vara lös i bilen utan sitta antingen i en hundbur, bakom ett kraftigt lastgaller eller fastsatt i hundsele.
Vad vi pratar om är att säkerheten här är lika viktig för oss som åker i bilen som för hunden. Vi har pratat med experter på området som kan berätta att en hund som den på bilderna väger 7-8 kilo kan vid en hård inbromsning eller krocksituation, då bilen kanske har en hastighet av 90 km/tim, väga upp till 700 kilo då den kommer farande som en projektil från bagageutrymmet. Skulle vi sedan räkna på vad en 30-kilos Golden retriver har för krockvikt så kan det bli uppåt 3 800 kilo. Det är ganska lätt att gissa att följderna för hunden och för de i framsätet kommer att bli mer än katastrofala.
Vad vi pratar om är att säkerheten här är lika viktig för oss som åker i bilen som för hunden. Vi har pratat med experter på området som kan berätta att en hund som den på bilderna väger 7-8 kilo kan vid en hård inbromsning eller krocksituation, då bilen kanske har en hastighet av 90 km/tim, väga upp till 700 kilo då den kommer farande som en projektil från bagageutrymmet. Skulle vi sedan räkna på vad en 30-kilos Golden retriver har för krockvikt så kan det bli uppåt 3 800 kilo. Det är ganska lätt att gissa att följderna för hunden och för de i framsätet kommer att bli mer än katastrofala.

Det finns en rad skyddsgaller, burar och selar att välja på. Flera av dem säljs som biltillbehör men det finns även specialtillverkade. Enklast är skyddsgaller eller grindar som avgränsar mellan passagerar- och bagageutrymme och hindrar hunden att kastas framåt. För att lättare få plats med annat bagage så kan man här ha en längsgående lastrumsvägg som delar av lastutrymmet på längden. Det finns lastrumsgaller som är gjorda i textil eller plast men de är inte alls så starka och säkert mer lättuggade än de i metall. Sedan finns det också att köpa så kallat lastrumsskydd som skonar bagageutrymmets golv, sidoväggar och baksätesryggar mot blöta, smutsiga hundar. Nackdelen med grindar är att de måste skruvas fast i bilen och kan då inte lätt lyftas ur.
Genom att söka på nätet och då klicka in ’bilhundburar’ så kan man se de flesta tillverkarna och deras utbud. Men knappast några som man kan köpa som originaltillbehör till sin bil. Här finns enkelburar som tar upp halva bagageutrymmet eller dubbelburar som tar upp hela utrymmet. Här hittar man också specialbyggda burar anpassade att passa de flesta kombimodeller från Audi, BMW till Saab och Volvo. Det viktigaste med en hundbur är att den är stabil och klarar påfrestningarna vid en eventuell olycka. En bra hundbur bör också ha en öppningsbar lucka i framdelen av buren då detta har en väsentlig betydelse om man skulle bli påkörd bakifrån och den vanliga burdörren och/eller bakluckan kanske blir skadad och intryckt.


Nu har inte alla en kombi utan minst lika många hundägare har en två- eller fyrdörrars sedan. Då är säkerhetssele för hunden ett bra alternativ. Hunden som då sitter i baksätet och selet fästs i det vanliga bilbältet. Ofta kan selen också användas då man tar en promenad med hunden. Volvo hade detta som originaltillbehör för ett par år sedan men idag finns de inte längre att köpa. Däremot finns de att köpa i de flesta zoo-affärer som också har dem i olika storlekar.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Lämna gärna en kommentar!