onsdag 24 oktober 2012

Opel Cascada; en glamorös fyrsitsig cabriolet i mellanklassen.

I vår lanseras Opels nya cabriolet, Cascada:



Den har en framvagn med Opels mest avancerade chassiteknologi som standard, nämligen HiPerStrut- konstruktionen som ursprungligen utvecklades för Insignia OPC.
Samt kryssformade stålbalkar i bottenplattan vilket gör karossen styvare och ger hela 43% mer vridstyvhet än Opels tidigare cabrioletversion, Astra TwinTop.

Suffletten har hög kvalitet och har ett speciellt tyg utvecklat för att ge bättre vägljudsisolering och bättre akustik som uppfälld.
Att fälla upp och ned suffletten går på 17 sekunder i hastigheter upp till 50 km/h, och detta kan även göras på avstånd via en fjärrkontroll (kommer med komfortpaketet) om bilen står t.ex. på en parkeringsplats och det börjar att regna.


Opel Cascada har ovanligt bra last- och förvaringsutrymmen runt om i bilen till exempel kan baksätena fällas ned så att man kan transportera långa föremål.
I lyxutförandet har man hjälp utav både bältesbetjänter – som sträcker fram bältet samt funktionen ”Easy Entry” som ska gör det enkelt att stiga in och ur baksätet. Här kan man även välja det exklusiva Nappalädret till sätena.

Ett brett motorprogram kommer att finnas tillgängligt för Opel Cascada Cabriolet. Mer om det kommer närmare lansering, men som vi vet nu, finns ett antal klara (det kommer som skrivet fler alternativ längre fram):
En bensinturbo på 1,4 liter kommer i två versioner, antingen på 120 hk och 140 hk.
Bensinmotorn 1.6 SIDI Turbo ECOTEC på 170 hk är den motorn som Opel är extra stolta över då den hör till en helt ny motorgeneration som debuterar tidigt 2013.
Och på disel-sidan hittar vi 2.0 CDTI, med 165 hk.



Ur säkerhets-aspekten hittar vi en bra funktion utifall bilen utsätts för vältrisk.
Vid en olycka där bilen är på väg att välta aktiveras automatiskt på pyroteknisk väg två fjäderbelastade störtbågar i höghållfasthetsstål bakom baksätena. Dessa initieras också vid andra allvarliga olyckor – när krockkuddar utlöses– för att förbereda fordonet för eventuella sekundära krocksekvenser med risk för vältning.

lanseras våren 2013.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar!