I höst lanserar Volvo tre nya modeller ur den nya drivlinjefamiljen; Drive-E.
Först ut blir det Volvo S60, V60 och XC60 som blir tillgängliga med de nya motorerna; bensinturbon T6 på 106 hk, T5 på 245 hk och turbodieseln D4 på 181 hk (de två senare kommer även finnas i nya Volvo V70, XC70 och S80).
Derek Crabb, Vice President vid Powertrain Engineering på Volvo Cars säger:
-“ Genom att addera elektrifiering, t ex i form av laddhybridteknik, kan vi få upp prestanda på V8-nivå” och avslutar med:
-”När jag var involverad i utvecklingen av Formel 1-motorer, tog man fram 1,5-liters turbomotorer med över 900 hästkrafter. Och våra nya Drive-E-motorer har faktiskt redan testats på tävlingsbanorna. Motorn som vi använde i WTCC 2011 var en Drive-E-prototyp och under den sista tävlingen satte vi nytt banrekord”.
De små, intelligenta motorerna kombinerar högre
insprutningstryck och i-Art-teknik, något som ska leda till bättre
bränsleekonomi, lägre utsläpp, högre effekt och ett kraftfullare ljud.
Först ut blir det Volvo S60, V60 och XC60 som blir tillgängliga med de nya motorerna; bensinturbon T6 på 106 hk, T5 på 245 hk och turbodieseln D4 på 181 hk (de två senare kommer även finnas i nya Volvo V70, XC70 och S80).
Derek Crabb, Vice President vid Powertrain Engineering på Volvo Cars säger:
-“ Genom att addera elektrifiering, t ex i form av laddhybridteknik, kan vi få upp prestanda på V8-nivå” och avslutar med:
-”När jag var involverad i utvecklingen av Formel 1-motorer, tog man fram 1,5-liters turbomotorer med över 900 hästkrafter. Och våra nya Drive-E-motorer har faktiskt redan testats på tävlingsbanorna. Motorn som vi använde i WTCC 2011 var en Drive-E-prototyp och under den sista tävlingen satte vi nytt banrekord”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Lämna gärna en kommentar!