När man lanserar en elbil, brukar man berätta om hur miljövänlig den är, hur bra bilen är för miljön och även för vår framtid.
Det behöver inte Renault göra – det vet vi ju redan. Och deras Twizy är ju en ren elbil.
Det behöver inte Renault göra – det vet vi ju redan. Och deras Twizy är ju en ren elbil.
| Laddningskabeln sitter under en lucka i fronten, laddningskabeln är på 4 meter |
Det man istället fokuserat på är hur enkelt man kan ta sig runt med detta lilla fordon.
Två personer, sittande i tandem (alltså bakom varandra – på rad) får plats i Twizy.
Detta är faktiskt en bra citybil, batteriets räckvidd är cirka 8 mil på en laddning – laddningen sker genom ”två hål i väggen” (230V) och det tar 3,5 timmar.
Två personer, sittande i tandem (alltså bakom varandra – på rad) får plats i Twizy.
Detta är faktiskt en bra citybil, batteriets räckvidd är cirka 8 mil på en laddning – laddningen sker genom ”två hål i väggen” (230V) och det tar 3,5 timmar.
Och även om det skulle få plats två Twizys till på min P-ruta – så får man ju inte stå mer än en/p-ruta, enligt svensk lag.
Fordonsbestämmelserna för Twizy är att det är ett fordon, Mc-fordon (alltså inte en bil, men får ändå inte parkera på mc-platser) för att vara mer exakt, fast här behöver man inte hjälm.
Twizyns 17 hk motor har en topphastighet på 80 km/h (ja det finns en version som är begränsad till 45 km/h där man endast behöver EU´s moppekort) och drivmedlet är alltså endast el, genom litium-jon batteriet som sitter placerat mitt under förarstolens placering.
Det finns tre lägen att välja när man kör; Drive (Kör), Neutral (Växel ur) och Reverse (Back).
Enkelt och okomplicerat.
Airbag och fyrpunktsbälte (i fram - trepunkts i bak)finns, samt som tillbehör kan du även få en barnstol för barn (15-36 kg) att fästa på passagerarplatsen.
| Lyft bort sätet och få plats med lite grejer |
Här bak är det relativt ok att sitta, men inte gärna några mil, sätet är av hårdplast och man kan bara blicka framåt eller uppåt, ingen bakruta finns - så man får välja att njuta av glastaket eller ut genom sidorna.
Lite trixigt är det dock att vänja sig vid att bara kolla i sidospeglarna då man kör, eftersom mitt-backspegeln inte finns (pga det inte finns någon bakruta).
Batteriet i sig – hyr man. Man kan välja olika sorters abonnemang på sitt batteri – beroende på hur mycket man kör, hur ofta eller helt enkelt hur lång tid man vill lägga upp sitt abonnemang på.
Till batteri-abbonemanget finns även en tilläggstjänst som t.ex. ordnar bärgning om man ”strandat” någonstans (gäller upp till 8 mil).
Detta kan man dock lätt undvika genom att kika på den snygga displayen – som på ett bra sätt visar hur mycket av batteriet har kvar.
Abbonemanget kostar från 579 :-/mån , men då har man även garanti på batteriet m.m. (och batteri måste man ju ha om man inte vill leka Fred Flinta med bilen, ursäkta fordonet).
| Panoramataket bidrar till den lite mer rymliga känslan, men ger även en något "space-ig" känsla |
Renault Twizy kostar från 69.900 :-då är det den mindre motorn som gäller, i Urban-utförandet hos den större motorn är priset 75 500:- och vill man kan man köpa till dörrar (du läste rätt – de ingår nämligen inte) de kostar då 5.300:- och fönster kostar 4.100:- .
Fler tilläggspaket med olika design- och förvarningslösningar finns att få, till alla hör garanti i 2 år på fordonet och 3 år på motor och drivlina
(tänk dock på att batteriet ej ingår i priserna).
Allt som allt måste jag säga att - jag gillade Twizyn. Den var tyst, smidig och enkel - precis så som Renault utlovar, och vad mer behöver man i stan? Lite lugn för att dämpa stadens stress, smidighet för att komma fram och få plats - sam enkelheten att lätt göra det man vill, när man vill. Sen har vi ju plusset att det är gjort på ett väldigt miljövänligt sätt oxå - I like it.
Twizy finns hos handlarna nu till försäljning.
![]() |
| Twizys dörrar och fönster är tillbehör, som ej går att låsa.. Men det skulle jag nog ändå ha investerat i både för lite mer säkerhetskänsla samt för att inte få in regn och rusk . |


Känns ju som rena rama science fiction filmen!
SvaraRadera