torsdag 16 maj 2013

Provkörd: Renault Twizy - en elbil helt enkelt!

När man lanserar en elbil, brukar man berätta om hur miljövänlig den är, hur bra bilen är för miljön och även för vår framtid.
Det behöver inte Renault göra – det vet vi ju redan. Och deras Twizy är ju en ren elbil.

Laddningskabeln sitter under
en lucka i fronten,
laddningskabeln är på 4 meter
Det man istället fokuserat på är hur enkelt man kan ta sig runt med detta lilla fordon.
Två personer, sittande i tandem (alltså bakom varandra – på rad) får plats i Twizy.
Detta är faktiskt en bra citybil, batteriets räckvidd är cirka 8 mil på en laddning – laddningen sker genom ”två hål i väggen” (230V) och det tar 3,5 timmar.

Den är lättmanövrerad och smidig, tar sig fram i princip överallt, och att parkera den… Sikken dröm, enkel, oproblematisk och - säger det igen -  smidig.
Och även om det skulle få plats två Twizys till på min P-ruta – så får man ju inte stå mer än en/p-ruta, enligt svensk lag.
Fordonsbestämmelserna för Twizy är att det är ett fordon, Mc-fordon (alltså inte en bil, men får ändå inte parkera på mc-platser) för att vara mer exakt, fast här behöver man inte hjälm.

Twizyns 17 hk motor har en topphastighet på 80 km/h (ja det finns en version som är begränsad till 45 km/h där man endast behöver EU´s moppekort) och drivmedlet är alltså endast el, genom litium-jon batteriet som sitter placerat mitt under förarstolens placering.
Det finns tre lägen att välja när man kör; Drive (Kör), Neutral (Växel ur) och Reverse (Back).
Enkelt och okomplicerat.

Airbag och fyrpunktsbälte (i fram - trepunkts i bak)finns, samt som tillbehör kan du även få en barnstol för barn (15-36 kg) att fästa på passagerarplatsen.
Lyft bort sätet och få plats med lite grejer
Passagerarplatsen kan även "förvandlas" till bagageutrymme- eller bagageplats, där man kan fästa en speciell väska (tillbehör) som rymmer 50 liter. Annars finns även ett litet utrymme med plats för 21 liter samt lite till om man monterar bort sittplatsen i bak.
Här bak är det relativt ok att sitta, men inte gärna några mil, sätet är av hårdplast och man kan bara blicka framåt eller uppåt, ingen bakruta finns - så man får välja att njuta av glastaket eller ut genom sidorna.
Lite trixigt är det dock att vänja sig vid att bara kolla i sidospeglarna då man kör, eftersom mitt-backspegeln inte finns (pga det inte finns någon bakruta).

Batteriet i sig – hyr man. Man kan välja olika sorters abonnemang på sitt batteri – beroende på hur mycket man kör, hur ofta eller helt enkelt hur lång tid man vill lägga upp sitt abonnemang på.
Till batteri-abbonemanget finns även en tilläggstjänst som t.ex. ordnar bärgning om man ”strandat” någonstans (gäller upp till 8 mil).
Detta kan man dock lätt undvika genom att kika på den snygga displayen – som på ett bra sätt visar hur mycket av batteriet har kvar.
Abbonemanget kostar från 579 :-/mån , men då har man även garanti på batteriet m.m. (och batteri måste man ju ha om man inte vill leka Fred Flinta med bilen, ursäkta fordonet).

Panoramataket bidrar till den lite mer rymliga
känslan, men ger även en något "space-ig" känsla

Renault Twizy kostar från 69.900 :-då är det den mindre motorn som gäller,  i Urban-utförandet hos den större motorn är priset 75 500:- och vill man kan man köpa till dörrar (du läste rätt – de ingår nämligen inte) de kostar då 5.300:- och fönster kostar 4.100:- .
Fler tilläggspaket med olika design- och förvarningslösningar finns att få, till alla hör garanti i 2 år  på fordonet och 3 år på motor och drivlina
(tänk dock på att batteriet ej ingår i priserna).

Allt som allt måste jag säga att - jag gillade Twizyn. Den var tyst, smidig och enkel - precis så som Renault utlovar, och vad mer behöver man i stan? Lite lugn för att dämpa stadens stress, smidighet för att komma fram och få plats - sam enkelheten att lätt göra det man vill, när man vill. Sen har vi ju plusset att det är gjort på ett väldigt miljövänligt sätt oxå - I like it.

Twizy finns hos handlarna nu till försäljning.
Twizys dörrar och fönster är tillbehör, som ej går att låsa..
Men det skulle jag nog ändå ha investerat i både för lite mer säkerhetskänsla
samt för att inte få in regn och rusk .










1 kommentar:

  1. Känns ju som rena rama science fiction filmen!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar!