tisdag 11 augusti 2015

Helt nya Mazda CX-3

Nu kommer nästa modell i Mazdas framgångs-serie och det är nu dags för en SUV, en crossover i b-segmentet som tar oss in i den KODO-designade världen av Mazda.

Det första man lägger märke till är ju den lätt sluttande motorhuven, den stora grillen med ”signature wings” vilka vi känner igen sen tidigare modeller, de avsmalnande strålkastarna och den slanka men robusta karossen.
Karossen i sig är till 63 % uppbyggd i ultra höghållfasthetsstål och höghållfasthetsstål. Vilket gör bilen stark, tålig och relativt lätt.
Designen, vet vi ju sedan tidigare, är ett tema som Mazda döpt till KODO – Soul of Motion, där fordonet ska se ut som att det är i rörelse även fast det står still. Och precis som tidigare modeller, tycker jag att de lyckats, bilen ser ut som att den är på väg att sprinta iväg, den få mig att bara vilja hoppa in och köra iväg.

Generös med plats och komfort

Inuti bilen, erbjuds man en hög sitthöjd, så man enkelt ska kunna se utöver motorhuven såväl bakåt genom den vida bakrutan (sitthöjden kan självklart justeras för de som är längre än lilla mig på 163 cm).
Med på resan har man ju gärna bagage och 350 liter får plats utan problem men fäller man baksätet (60/40)så får man hela 1260 liter packning.
Som förare har jag en head-up display framför mig på vindrutan, som visar mig hastighet, väganvisningar och varningar – utan att jag ska behöva ta blicken av vägen.

Krossen kan fås i nio olika exteriörfärger, men har du svårt med färgvalet har jag ett tips.


Den nya lacken;
Ceramic Metallic
Mazdas helt nya exteriörfärg; Ceramic Metallic (som är ett tilval för 5000 :- ), en kulör som ser ut som en hård metallisk yta, men som ändrar sig utefter hur ljuset faller på karossen. En bil ständigt i förändring, coolt och futuristiskt!

Ett stort säkerhetspaket kommer med redan som standard och självklart finns det en hel del goa tillbehörspaket att välja bland, på motorsidan finns det en hel del att välja på även där, men som förslag finns till exempel bensinmotorn Skyactiv-G på 2,0 liter, som gör 0-100 på 9,0 sekunder med sin toppfart på 192 km/tim och en bränsleförbrukning på 5,9 liter/100 km samt CO2-utsläpp om 137g/km.
Dieselmotorn Skyactiv-D 1,5 liter, har en toppfart på 177 km/tim och utgör 0-100 på 10,1 sekunder. Med blandad körning har den en bränsleförbrukning på 4,0 liter och ett CO2-utsläpp på 105g/km.

Jag vet att jag kan verka lite tjatig, men jag gillar det här designtemat, KODO, här har Mazda återigen, lyckats.

Priserna för nya Mazda CX-3 startar på 169 900:-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar!